گواهینامه رانندگی در استرالیا
گواهینامه رانندگی در استرالیا

برای مهاجرانی که در کشورهای دیگر و به ویژه استرالیا مقیم شده‌اند، دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا ممکن است یک چالش باشد. چرا که شرایط دریافت گواهینامه در ایالات مختلف این سرزمین متفاوت است. همچنین شرایط اخذ گواهی نامه استرالیا برای مهاجران ممکن است با افراد بومی مناطق مختلف استرالیا متفاوت باشد. به این ترتیب افرادی که زندگی در استرالیا را انتخاب کرده‌اند، برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی، ممکن است مسیری سخت در پیش رو داشته باشند. در ادامه با انواع گواهینامه رانندگی استرالیا و شرایط دریافت آن برای مهاجران ایرانی آشنا می‌شوید.

درباره گواهی نامه رانندگی در استرالیا

مانند تمام کشورهای دنیا، گواهینامه رانندگی در استرالیا یک مدرک رسمی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد تا در جاده‌ها و بزرگراه‌های استرالیا رانندگی کند. این گواهینامه‌ها توسط ایالت‌ها و قلمروهای مختلف استرالیا صادر می‌شوند و هر ایالت و قلمرو مقررات و مراحل خاص خود را برای اخذ و تمدید گواهینامه دارد. در ادامه با انواع گواهی نامه رانندگی در استرالیا آشنا می‌شوید.

 

انواع گواهینامه‌های رانندگی در استرالیا

گواهینامه یادگیری

این گواهینامه برای افرادی که می‌خواهند رانندگی را یاد بگیرند و به نوعی تازه‌کار هستند صادر می‌شود. دارنده این گواهینامه باید همیشه تحت نظارت یک راننده مجاز باشد و شرط دریافت آن این است که در آزمون تئوری موفق شده باشند.

گواهینامه مشروط

این گواهی‌نامه برای رانندگان تازه‌کار که مدت زمانی را با گواهینامه یادگیری رانندگی کرده‌اند صادر می‌شود. این گواهی در 2 نوع P1 و P2 صادر می‌شود. گواهینامه P1، محدودیت‌های بیشتری دارد، از جمله محدودیت‌های سرعت و تعداد مسافران. گواهینامه P2 نمونه پیشرفته‌تر گواهی‌نامه P1 است؛ با این تفاوت که محدودیت‌های کمتری دارد، ولی هنوز برخی قوانین خاص برای این دسته اعمال می‌شود.

گواهینامه کامل

این گواهی‌نامه برای رانندگانی که مدت زمانی را با گواهینامه مشروط رانندگی کرده‌اند و شرایط لازم را برآورده کرده‌اند صادر می‌شود. گواهینامه کامل محدودیت‌های کمتری نسبت به گواهینامه مشروط دارد و بیشتر به رانندگی حرفه‌ای و بدون محدودیت ارائه می‌شود.

 

شرایط اخذ گواهی نامه استرالیا

اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا شامل چند مرحله مختلف است که بسته به ایالت یا قلمرویی که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است کمی متفاوت باشد. در ادامه شرایط و مراحل عمومی برای اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا را می‌گوییم.

 

شرایط عمومی

سن قانونی:

شرط سنی برای دریافت گواهینامه یادگیری (Learner’s Permit)، معمولاً حداقل سن 16 سال است.

شرط سنی برای دریافت گواهینامه مشروط (Provisional License)، حداقل سن معمولاً 17 یا 18 سال است.

شرط سنی برای دریافت گواهینامه کامل (Full License)، معمولاً حداقل سن 20 یا 21 سال است.

مدارک شناسایی:

برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی در استرالیا، باید مدارکی چون پاسپورت، شناسنامه، کارت اقامت و مدارک آدرس محل سکونت را ارائه دهید. توجه داشته باشید که ارائه اطلاعات اشتباه، ناقص و نادرست به عدم ارائه گواهینامه رانندگی برای شما منجر می‌شود.

آزمون‌های پزشکی:

ممکن است برای دریاقت گواهی‌نامه به ارائه گواهی سلامت پزشکی نیاز باشد، به ویژه برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند. افرادی که دارای بیماری‌هایی چون پیر چشمی، ضعف چشم، پارکینسون، آسم، ام اس و… هستند باید با ارائه مدارک کامل پزشکی و اثبات این موضوع که بیماری آنها برای خود و شهروندان خطری ایجاد نمی‌کند، برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی اقدام کنند.

 

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی

گواهینامه یادگیری

  •         آزمون تئوری:

برای دریافت گواهینامه یادگیری باید در آزمون تئوری که شامل قوانین راهنمایی و رانندگی و اصول ایمنی جاده است شرکت کنید. همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که بسیاری از ایالت‌ها، آزمون‌های آنلاین برای آمادگی آزمون تئوری ارائه می‌دهند.

 

  •         آموزش‌های تئوری و عملی:

مطالعه کتابچه راهنمای رانندگی ایالت مربوطه و تکمیل دوره‌های آموزشی ممکن است الزامی باشد.

 

گواهینامه مشروط

  •         آزمون عملی:

برای دریافت گواهینامه مشروط رانندگی استرالیا، باید در آزمون عملی، تحت نظارت یک راننده مجاز شرکت کنید.

  •         سابقه رانندگی:

برای دریافت این گواهینامه باید حداقل 120 ساعت رانندگی تحت نظارت (از جمله 20 ساعت رانندگی شبانه) را تکمیل کنید.

  •         مدت زمان یادگیری:

متقاضیان دریافت گواهی نامه مذکور باید دوره‌ای به عنوان دارنده گواهینامه یادگیری را سپری کنید. این مدت زمان در ایالت‌های مختلف متفاوت است.

 گواهینامه کامل

برای دریافت این گواهینامه باید دوره‌ای با گواهینامه مشروط (معمولاً 1 تا 3 سال) را سپری کنید. همچنین ممکن است ناچار به شرکت در آزمون‌های اضافی شوید. زیرا ممکن است برخی ایالت‌ها آزمون‌های اضافی برای تبدیل گواهینامه مشروط به گواهینامه کامل داشته باشند.

شرایط ویژه دریافت گواهی نامه رانندگی برای مهاجران

گواهینامه بین‌المللی:

برخی از مهاجران، دارای گواهینامه بین‌الملل هستند.این گواهینامه اجازه رانندگی در سایر کشورها را به دارنده آن می‌دهد. اگر دارای گواهینامه رانندگی معتبر از کشور دیگری هستید، ممکن است بتوانید آن را به یک گواهینامه استرالیایی تبدیل کنید.

آزمون‌های تئوری و عملی:

برخی ایالت‌ها ممکن است نیاز به گذراندن آزمون‌های تئوری و عملی برای مهاجران داشته باشند.

ترجمه رسمی:

اگر گواهینامه شما به زبان انگلیسی نیست، باید ترجمه رسمی آن را ارائه دهید.

این مورد را در نظر داشته باشید که برخی از ایالات و قلمروهای استرالیا، ممکن است قوانین خاصی برای ارائه گواهی‌نامه رانندگی داشته باشند که باید این موارد را مد نظر قرار دهید. برای مثال، نیو ساوت ولز (NSW)، ویکتوریا، کوئینزلند، استرالیای غربی، استرالیای جنوبی، تاسمانی، قلمرو شمالی و قلمرو پایتخت استرالیا هر کدام مقررات متفاوتی دارند. بسیاری از ایالت‌ها امکان رزرو آزمون‌ها و پیگیری مراحل به صورت آنلاین را فراهم کرده‌اند. برخی ایالت‌ها هم ممکن است دوره‌های آموزشی اضافی برای رانندگان جوان یا کم‌تجربه داشته باشند.

 

اگر قصد مهاجرت به استرالیا دارید و به دنبال راهی برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی هستید، یا اینکه می‌خواهید گواهینامه بین‌المللی رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی استرالیایی تبدیل کنید، باید از قوانین و شرایط دریافت گواهینامه مطلع باشید. در نظر داشته باشید که این قوانین در ایالات مختلف ممکن است متفاوت باشد.

 شما همچنین می‌توانید برای دریافت ویزا و اقامت استرالیا، به بهترین موسسه مهاجرت به استرالیا مراجعه کنید. پرشین مایگرنت، به عنوان بهترین موسسه مهاجرتی به استرالیا در کنار شماست تا روند ارسال مدارک، دریافت ویزا و اقامت را به راحت، سریع و امن‌ترین شیوه ممکن سپری کنید. برای برخورداری از این امکانات، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران خبره و به روز، این موسسه مهاجرتی در ارتباط باشید و پرونده مهاجرتی خود را به آنها بسپارید.

 

مهاجرت به استرالیامهاجرت کاری استرالیاسرمایه گذاری استرالیا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *