بازار کار ایرانیان در استرالیا
بازار کار ایرانیان در استرالیا

شرایط کار در استرالیا

شرایط مهاجرت کاری به استرالیا، برای مهاجران ورود به بازار کار در کشور مقصد دغدغه ایی است که قبل از مهاجرت همیشه ذهن را مشغول می کند و ایرانیان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در این گفتار به بررسی بازار کار ایرانیان در استرالیا خواهیم پرداخت.

مشخصه های بازار کار استرالیا

استرالیا کشوری است که دارای تنوع فرهنگی بالایی است، از آنجا که مهاجرت بخش بسیار مهمی از اقتصاد و برنامه افزایش جمعیت این کشور است بازار کار استرالیا نیز مانند تمام جامعه این کشور از تنوع ملیتی و فرهنگی بالایی برخوردار است.
بازار کار مهاجران در استرالیا به دو بخش کارهای با تخصص بالا و مشاغل غیر تخصصی تقسیم می شود و گروه هایی نظیر دانشجویان و افرادی که ویزاهای موقتی کار در تعطیلات  در اختیار دارند معمولا در مشاغلی که به تخصص چندانی نیاز ندارند مشغول به فعایت می شوند و  مهاجرانی که با ویزاهای مهارتی ( اسکیلد ورکر ) و یا سایر ویزاهای اقامتی که جز ویزاهای مشروط و اقامت دائم هستند، معمولا در مشاغل تخصصی و شغل هایی که استخدام بلند مدت دارند مشغول به فعالیت می شوند.

مهاجران معمولا در تخصص هایی که خود از قبل به دست آورده اند در استرالیا مشغول به فعالیت می شوند اگرچه که مسیر مهارت آموزی و کسب مهارت های جدید برای تمام مهاجران باز است.

نقش مهارت در یافتن شغل در استرالیا

با توجه به نیاز استرالیا به افراد متخصص مهاجرانی که در کشور های مبدا خود در مشاغل تخصصی مشغول به فعالیت هستند، شانس بسیار بالایی برای استخدام در همان تخصص در ااسترالیا دارند و می توانند با خیالی آسوده برای آینده شغلی خود برنامه ریزی نمایند. طبیعتا آموختن مهارت های جدید و ارتقا دانش قبلی برای مهاجران مزیت های رقابتی بیشتری در بازار کار استرالیا بوجود می آورد .

در همین راستا بسیار ی از مهاجران از طریق دورهای مهارت آموزی در استرالیا که توسط سازمان های مهارت آموزی نظیر TAFE آموزش داده می شوند،  به ارتقا سطح مهارت ها و دانش خود می پردازند و به دنبال این آموزش ها از فرصت های شغلی بهتر و درآمد بالاتری پس از مهاجرت به استرالیا برخوردار می گردند.

برابر سازی مدارک دانشگاهی

برای بسیاری از ایرانیان که می خواهند وارد بازار کار استرالیا شوند موضوع برابر سازی مدارک دانشگاهی در استرالیا  سوال برانگیز است در این راستا ، وزارت آموزش و مهارت های استرالیا دانشگاه های ایران را در دو دسته سکشن 1 و سکشن 2 مورد ارزیابی  و طبقه بندی قرار اداه است در این طبقه بندی کلیه مدارک دانشگاهی که دانشگاه های صادر کننده ان در سکشن 1 قراردارند در همان سطح آموزشی ( کاردانی – کارشناسی و ..) ارزیابی و طبقه بندی می گردند ولی مدارک دانشگاهی که دانشگاه های آن در سکشن 2 جای دارند یک سطح پایین تر طبقه بندی می شوند به این ترتیب مدرک کارشناسی ارشد صادر شده از یک دانشکاه سکشن 2 در ایران معادل  یک کارشناسی در استرالیا ارزیابی و طبقه بندی می گردد. لازم به ذکر است که این طبقه بندی بیش از آنکه ملاک کارفرمایان برای استخدام نیرو باشد ملاک عمل در سازمان های ارزیابی  است.

چگونه خود را برای استخدام در استرالیا آماده کنیم

هر ایرانی مهاجر برای استخدام در استرالیا باید علاوه بر اینکه در شغل خود مهارت ها لازم را داشته باشد و همچنین باید تسلط مناسبی به زبان انگلیسی داشته باشد دقت  داشته باشید که مهارت های شنیداری و گفتاری مهاجران در زمان استخدام بسیار اهمیت دارد و توانایی برقراری ارتباط با کارفرما و مشتریان برای هر فردی که تقاضای استخدام داشته باشد بسیار مهم است.

برای افزایش مهارت های شنیداری و گفتاری  استفاده از پادکست های انگلیسی و شرکت در جلسات گفتگوی زبان انگلیسی و شرکت در مصاحبه های شغلی تمرینی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

همچنین اشتغال در شغل های کژوال برای مهاجرانی که وارد خاک استرالیا می شوند از این بایت که مهارت های شنیداری و گفتاری زبان انگلیسی ایشان را تقویت می کند پیشنهاد می گردد.

 

دارا بودن گواهینامه های مهارت شغلی از استرالیا

برای اشتغال در بسیاری مشاغل در استرالیا داشتن گواهینامه های مهارت شغلی ( CERTIFICATE) از استرالیا الزامی نیست ولی برای برخی از مشاغل داشتن این گواهینامه ها الزامی است. برای این دسته از مشاغل که برای اشتغال در آنها داشتن گواهینامه های مهارت شغلی الزامی است برای به دست آوردن این مدارک متقاضیان باید به سازمان های متصدی مهارت آموزی در استرالیا که شناخته شده ترین آنها TAFE نام دارد مراجعه کنند و با شرکت در دوره های مهارت آموزی مورد نظر خود ثبت نامه کنند . در بسیاری از مواقع این دوره ها شامل دوره های نظری و دورهای عملی یا کارآموزی می شوند که متقاضی بعد از گذراندن این دوره ها و بعد از شرکت در آزمون های نظری و عملی موفق به اخذ گواهی مربوطه می گردد.

ارائه گواهینامه های صلاحیت شغلی و مهارت برای استخدام و همچنین افزایش میزان حقوق و دستمزد در استرالیا بسیار اهمیت دارد. لازم به ذکر است طبیعتا برای استخدام در مشاغلی که حتی  الزاما نیاز به ارائه گواهینامه ها ی مهارتی ندارند هم متقاضیانی که می توانند گواهینامه های مهارتی ارائه نمایند در اولویت استخدام خواهند بود لذا پیششنهاد می شود همه متقاضیان استخدام سعی کنند گواهی های مصدق مهارت شغلی معتبر از سازمان های متصدی امر در استرالیا کسب نمایند.

مهارت های  رزومه نویسی

دارا بودن رزومه شغلی مناسب هم در استخدام در استرالیا بسیار اهمیت دارد . اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که برای آموزش رزومه نویسی دوره هایی توسط سازمانTAFE برگذار می گردد که شرکت در این دوره ها  و دوره های مشابه برای تمام متقاضیان پیشنهاد می گردد . برای کسب این مهارت می توانید از دوره اسکیل مکس پرو که توسط شرکت وایزالاینس Wise Alliance   برگذار می گردد هم استفاده کنید این دوره ها کاملا منطبق با دوره های TAFE می باشد و بصورت آنلاین هم می توانید در این دوره ها شرکت کنید.

رزومه شغلی باید رسمی، خلاصه و در برگیرنده کلیه مواردی باشد که مدیران منابع انسانی شرکت ها برای انتخاب رزومه برای مصاحبه های تکمیلی به دانستن آنها نیاز دارند باشد.

مهارت های مصاحبه

برای اینکه در یک مصاحبه شغلی  موفق باشید باید علاوه بر توانایی پاسخگویی به سوالات فنی و تخصصی بتوانید به سوالات شخصیت شناسی و عمومی مدیران منابع انسانی پاسخ هایی دقیق و درست بدهید، تا مسئولین جذب نیرو  در شرکت ها متقاعد شوند که شما نیرویی مناسب برای کار در محیط شرکت در قالب کارهای تیمی و گروهی هستید و مطمئن شوند که شما در چارچوب قوانین شرکت و در جهت پیشبرد اهداف تیم حرکت خواهید کرد و با خلاقیت خود باعث پیشرفت و بهبود فرآیندهای کاری خواهید بود.

برای اطلاع از مهارت های مصحبه های شغلی هم می توانید در دوره هایی توسط سازمانTAFE برگذار می گردد شرکت کنید مجددا  برای کسب این مهارت می توانید از دوره اسکیل مکس پرو که توسط شرکت وایزالاینس Wise Alliance   برگذار می گردد هم استفاده کنید این دوره ها کاملا منطبق با دوره های TAFE می باشد و بصورت آنلاین هم می توانید در این دوره ها شرکت کنید.

شرایط کار در استرالیا برای ایرانیان

جالب است بدانید که ایرانیان در بازار کار استرالیا به پشتکار و صداقت در کار مشهور هستند و عموم کارفرمایان استرالیا  تجربه خوبی از همکاری با نیروهای ایرانی دارند و استخدام ایرانیان را توصیه می کنند. علت این امر  هم  علاوه بر دانش و تخصص بالای نیروهای کار ایرانی قابلیت انتطباق بالای فرهنگ ایرانی با محیط کار استرالیایی نیز می باشد.

مهاجرت کاری به استرالیا ۲۰۲۴

در کل باید گفت که نیروهای متخصص ایرانی برای استخدام در استرالیا تنها با چالش مهارت های شنداری و گفتاری انگلیسی روبرو هستند برای برای متقاضیانی که قابلیت ارتباط گیری در زبان انگلیسی داشته باشند معمولا جذب در بازار کار  در زمان خیلی کوتاهی ممکن خواهد شد.

مهاجرت به استرالیامهاجرت کاری استرالیاسرمایه گذاری استرالیا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *