مهاجرت از طریق فرزند

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا مهاجرت به استرالیا از طریق تولد فرزند امکان‌پذیر است؟ در پاسخ باید بگوییم که یک کودک فقط به این دلیل که در استرالیا متولد شده است، به‌طور خودکار مقیم استرالیا یا شهروند استرالیا نمی‌شود.  اگر ویزای موقت داشته باشید و در طول اقامت در استرالیا صاحب فرزند شوید، نوزاد همان ویزایی را دریافت می‌کند که شما دارید. شما نیازی به درخواست ویزای جداگانه ندارید؛ اما باید در مورد تولد فرزندتان به دولت استرالیا اطلاع دهید. سپس به فرزند شما همان ویزای شما با همان تاریخ انقضا داده می‌شود؛ اما اگر مقیم دائم استرالیا هستید و به گرفتن اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند فکر می‌کنید، باید بدانید که آن کودک یک شهروند استرالیایی محسوب می‌شود. باوجوداین، اخذ اقامت از طریق تولد فرزند و زایمان در استرالیا با چالش‌ها و نکات ریز و درشت فراوانی همراه است که قرار است در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان با ما بمانید.

اصول مهم در اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

قوانین اساسی برای مهاجرت به استرالیا از طریق تولد به 2 قانون اصل خاک و اصل خون برمی‌گردد. به این معنا که برای گرفتن اقامت در استرالیا از طریق تولد فرزند باید خاک (محدوده و مرزهای استرالیا) و خون (ارتباط ژنتیکی و ملیتی با والد استرالیایی) را مورد توجه قرار دهید.

اصل خاک

اصل خاک در کشورهای مهاجرپذیر مانند استرالیا قابل اجرا نیست. این اصل به این معنا است که اگر کودکی در محدوده زمین، آسمان یا دریاهای یک کشور متولد شود، شهروند آن کشور محسوب خواهد شد و نیازی نیست به ملیت یا نوع اقامت آن کودک توجه شود. یعنی حتی اتباع غیرقانونی هم مشمول این اصل می‌شوند و فرزندی که در محدوده مرزهای هوایی، دریایی و زمینی آن کشور به دنیا بیاورند، تابعیت این کشور را خواهد داشت. این قانون در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مانند آمریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی اجرا می‌شود. تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک، ونزوئلا، اناما، اروگوئه، شیلی، آرژانتین، کلمبیا و هندوراس هم از این قانون پیروی می‌کنند؛ اما در کشورهای فرنسه، آلمان، استرالیا ایران و ایرلند برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی این قانون اجرا نمی‌شود.

مهاجرت بوسیله فرزند

اصل خون

در اصل خون، تابعیت براساس ملیت یکی یا هردو والد تعیین می‌شود و آلمان، فنلاند، استرالیا، استونی و ارمنستان از آن پیروی می‌کنند.

آیا کودکانی که در استرالیا متولد می‌شوند شهروند این کشور هستند؟

قبل‌از سال 1986، تمام نوزادان متولدشده در استرالیا به‌طور خودکار شهروند استرالیا می شدند؛ اما الان قانون فرق کرده است و وقتی کودکی در استرالیا از والدینی که شهروند این کشور محسوب نمی‌شوند، متولد می‌شود، وضعیت مهاجرت به نوع ویزای کودک یا وضعیتی که والدین دارند، بستگی خواهد داشت. این تغییر به‌دلیل افزایش تقاضای دارندگان ویزای کوتاه‌مدت ساکن استرالیا ایجاد شده است.

درصورتی‌که یکی از والدین یا هردو، شهروند استرالیا یا مقیم دائمی باشند، فرزند متولدشده در استرالیا به‌طور خودکار تابعیت استرالیا از طریق تولد را کسب می‌کند. به‌محض تولد نوزاد، والدین می‌توانند برای پاسپورت استرالیایی درخواست دهند. اگر پدر و مادر هردو مقیم دائم باشند، کودک قبل‌از تولد شهروند استرالیا می‌شود. داشتن فرزندی که شهروند استرالیا باشد، مسیر مهاجرت به استرالیا را برای درخواست ویزای والدین آسان‌تر می‌کند. به کمک این ویزا آن‌ها می‌توانند به‌طور دائم در استرالیا بمانند، به کار و تحصیل مشغول شوند و از بستگان واجد شرایط برای آمدن به استرالیا حمایت مالی کنند.

اما اگر شما مقیم دائم هستید و فرزندی در خارج از استرالیا دارید، آن کودک هیچ نوع ویزایی نخواهد داشت و باید برای سفر به استرالیا درخواست ویزا بدهید. درصورتی‌که والدین ویزاهای موقت یا دائمی داشته باشند، همان نوع ویزایی را دریافت خواهند کرد که کودکی که در استرالیا به دنیا آورده‌اند، دارد. در این شرایط، والدین نیازی به درخواست ویزا برای کودک ندارند؛ اما باید با اداره مهاجرت تماس بگیرند تا ویزا به پاسپورت کودک ضمیمه شود.

اما زمانی که هم پدر و هم مادر ویزاهای متفاوتی دارند، کودک بهترین وضعیت ویزا را کسب خواهد کرد. به‌عنوان مثال، اگر مادر دارای ویزای موقت؛ اما پدر دارای ویزای دائمی باشد، فرزند ویزای دائمی دریافت خواهد کرد. علاوه‌براین، طبق قوانین مهاجرت به استرالیا وقتی فردی که ویزای موقت دارد، با یک شهروند استرالیایی ازدواج می‌کند و بچه‌دار می‌شود، اگر والدین از هم جدا شوند، کودک تابعیت این کشور را خواهد داشت دارد؛ اما والدین خارجی حق اقامت در استرالیا را ندارند. در این شرایط، والدینی که غیرشهروند هستند، اگر بخواهند در استرالیا بمانند، باید برای ویزای دائمی درخواست دهند. این برنامه ممکن است موفق باشد یا نباشد. تصمیم منفی به این معنی است که والدین نمی‌توانند با فرزند خود باقی بمانند.

اگر فرزندی از والدینی متولد شود که شهروند نیستند و تا سن 10 سالگی او مقیم استرالیا باشند، کودک واجد شرایط شهروندی می‌شود. ممکن است کودک در این مدت به‌طور موقت در استرالیا نبوده باشد؛ اما خانه آن‌ها باید در استرالیا بوده باشد. برای تعیین اینکه آیا کودک در استرالیا اقامت دارد یا خیر، به موارد زیر توجه می‌شود:

  • مدت‌زمانی که کودک در استرالیا زندگی کرده است
  • آیا کودک استرالیا را خانه خود می‌داند یا خیر
  • طول و ماهیت هر دوره غیبت از استرالیا
  • آیا کودک حق خود را برای ورود مجدد به استرالیا در هر دوره غیبت حفظ کرده است یا خیر
  • ماهیت و میزان پیوندهای کودک با استرالیا مانند حضور خانواده در این کشور، حضور در مدرسه و مشارکت در اجتماع.

نکته مهم: فرزندان دیپلمات‌های خارجی را نمی‌توان به‌دلیل گذراندن 10 سال اول زندگی خود در استرالیا به‌منظور اخذ شهروندی در استرالیا پذیرفت.

درخواست شهروندی برای افراد زیر 16 سال باید توسط والدین مسئول که مسئولیت قانونی کودک را برعهده دارند، خواه والد بیولوژیکی باشند یا نباشند، داده شود.

انواع ویزای کودک در استرالیا

3 نوع ویزای دائمی کودک در استرالیا وجود دارد که ممکن است منجر به کسب تابعیت استرالیا از طریق تولد شود:

  • ویزای کودک، یک ویزای دائمی است که به فرزند یک مقیم دائم استرالیا که خارج از استرالیا است اجازه می‌دهد به استرالیا نقل مکان کند تا با والدین خود زندگی کند.
  • ویزای فرزندخواندگی، یک ویزای دائمی است که به کودکانی که در خارج از استرالیا به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند، اجازه می‌دهد در استرالیا با والدین نانتنی خود زندگی کنند.
  • ویزای یتیم نَسَبی برای کودکانی که خارج از استرالیا هستند و یکی از اقوامشان در استرالیا است و والدینشان فوت کرده‌اند و یک ویزای دائمی است که به فرزند یک مقیم دائم استرالیا نوع دیگری از ویزای استرالیا اجازه می‌دهد برای اقامت دائم اقدام کند.

علاوه‌براین، Dependent Child یا ویزای فرزند سببی هم یک ویزای موقت برای فرزندان یکی از والدینی است که به‌عنوان همسر یک شهروند استرالیایی به این کشور مهاجرت می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای اقامت استرالیا از طریق تولد کودک

برای درخواست این ویزا، کودک باید:

  • توسط والدین ناتنی واجد شرایط یا والدین ناتنی بالقوه پذیرفته شده یا در حال پذیرش باشد.
  • در زمان پذیرش، هنگام ارسال درخواست و در زمان تصمیم گیری برای ویزا زیر 18 سال باشد.

والدین حامی کودک نیز باید شهروند استرالیا، دارای ویزای اقامت دائم استرالیا یا شهروند نیوزلند واجد شرایط باشند.

پاسپورت استرالیا چه نقشی در اخذ اقامت این کشور دارد؟

بررسی رتبا پاسپورت هر کشور و میزان اعتبار آن پاسپورت یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به آن کشور است. استرالیا در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده و در فهرست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفته است. در سال‌های اخیر رتبه پاسپورت استرالیا به رتبه 6 جهانی ارتقا یافته است. به این معنا که شما می‌توانید با این پاسپورت بدون نیاز به ویزا به 86 کشور جهان سفر کنید و اگر بتوانید در کنار استفاده از 2 اصل بالا از امکانات این پاسپورت هم استفاده کنید، نور‌علی‌نور خواهد بود.

تابعیت والدین برای کسب اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

هر نوزادی که در استرالیا متولد شود، تابع شرایط والدین خود خواهد بود. اگر والدین نوزاد مقیم موقت استرالیا باشند، کودک هم اقامت موقت خواهد داشت و اگر دارای اقامت دائم باشند، برای کودک نیز اقامت دائم فراهم می‌شود و شهروند رسمی این کشور به شمار می‌رود. حتی اگر یکی از والدین اقامت دائم داشته باشد باز هم نوزاد دارای اقامت دائم خواهد بود و تابعیت این کشور را دریافت خواهد کرد.

ویزای توریستی برای اخذ اقامت در استرالیا از طریق تولد فرزند

بسیاری از مهاجران ایرانی به‌دنبال اخذ ویزای توریستی و زایمان در استرالیا هستند تا به این وسیله بتوانند تابعیت این کشور را به دست آورند؛ اما باید توجه داشته باشید که زایمان در کشورهای خارجی با چالش‌های مختلفی همراه است و یکی از این چالش‌ها هزینه‌هایی است که به پدر و مادر تحمیل می‌شود. در استرالیا هزینه زایمان رقم مشخصی ندارد و بسته به اینکه در بیمارستان دولتی یا خصوصی و با چه میزان امکانات زایمان کنید، نرخ متفاوت خواهد بود.

این را بدانید که اگر شهروند استرالیا نباشید نخواهید توانست از خدمات دولتی بیمارستان استفاده کنید و باید به بیمارستان خصوصی بروید که قطعاً با هزینه بالاتری همراه است. و البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که در استرالیا از اصل خاک پیروی نمی‌شود و صرف تولد نوزاد در این کشور، توجیهی برای اخذ اقامت استرالیا نخواهد بود؛ اما اگر یکی از والدین شهروند دائم استرالیا باشند، نوزاد هم می‌تواند اقامت دائم بگیرد.

زمان و هزینه اقامت در استرالیا

زمان‌های پردازش برای اخذ اقامت در استرالیا تقریبی است و ممکن است بسته به شرایط فردی یا خط‌مشی دولت متفاوت باشد. برای 75 درصد درخواست‌ها تا 21 ماه زمان برای ارائه اقامت دائم نیاز است. هزینه ویزا 2665 دلار استرالیا برای متقاضی اصلی است؛ اما ممکن است هزینه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه ویزای استرالیا از خدمات ما در شرکت مهاجرتی پرشین مایگرنت استفاده کنید و از سایر هزینه‌هایی که ممکن است مجبور باشید بپردازید، مانند گواهی‌های پلیس، چک‌های سلامت، بیومتریک و هزینه‌های حرفه‌ای یک وکیل مهاجرت برای دریافت کمک در فرآیند درخواست ویزا مطلع شوید.

سخن پایانی

استرالیا مقصد محبوب بسیاری از مهاجران ایرانی محسوب می‌شود. شما برای مهاجرت به استرالیا از طریق تولد فرزند باید شرایط خاصی داشته باشید که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ اقامت از طریق تولد فرزند و زایمان در استرالیا می‌توانید با همکاران ما در دفتر مهاجرتی پرشین مایگرنت تماس بگیرید.

منابع:

  1. https://www.visaustralia.com/family-visas/child/#:~:text=You%20do%20not%20need%20to,an%20Australian%20citizen%20by%20birth.
  2. https://www.gotocourt.com.au/immigration/children-born-australia-citizens/#:~:text=Having%20a%20child%20who%20is,relatives%20to%20come%20to%20Australia.
  3. https://visaenvoy.com/can-a-child-born-in-australia-become-an-australian-citizenship/
مهاجرت به استرالیامهاجرت کاری استرالیاسرمایه گذاری استرالیا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *