نقش مشاور مالی در استرالیا
نقش مشاور مالی در استرالیا

مشاور مالی و سرمایه گذاری

تحلیل بیزنس

فقط بحث سهام و سرمایه‌گزاری نیست

رایج‌ترین تصور نادرست درباره برنامه‌ریزی مالی این است که بحث فقط در مورد مدیریت سرمایه‌گذاری است؛ اینکه مشاورین مالی فقط به شما کمک می‌کنند که چگونه پس‌انداز خود را سرمایه‌گذاری کنید. هر چند این موارد بخشی از کاری است که انجام می‌دهند، اما کل کار آنان نیست.

نقش واقعی مشاور مالی چیست؟

آیا شما به خدمات او نیازمندید؟ آیا تابحال به برنامه‌ریزی مالی فکر کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی مالی مربوط به افرادی است که در آستانه بازنشستگی هستند و قبل از بازنشستگی درآمد ماهانه زیادی داشته‌‌اند و پس‌انداز زیادی در اختیار آن‌ها بوده است.

شما که در آغاز شغل حرفه‌ای خود هستید، هیچ پس‌اندازی ندارید و بیشتر مشغول نگرانی‌های زندگی روزمره و زمان حال هستید تا به آینده فکر کنید. قطعا داشتن یک مشاور مالی در اولویت شما قرار ندارد. اما آیا باید اینچنین باشد؟

با توجه به نظر مشاوران ارشد این حوزه، برنامه‌ریزی مالی در ۲۵ سالگی بیشتر از ۵۰ سالگی اهمیت دارد. در واقع برنامه‌ریزی مالی در کل به شیوه زندگی مرتبط است. این کارشناسان، توضیح می‌دهند که شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه از امروز تا آینده زندگی کنید و شما را در پیمودن این مسیر راهنمایی می‌کنند.

مشاوران خوب به شما آموزش خواهند داد و توصیه‌های مفیدی ارایه می‌دهند. شغل آن‌ها توانمندسازی مردم است تا بتوانند تمام عمر برای خودشان تصمیمات مالی درست بگیرند.

برنامه‌ریزی مالی می‌تواند شما را از گام‌های کوچک (مانند خلاص شدن از بدهی و یادگیری تراز کردن بودجه خود)، تا استراتژی‌های ساختن ثروت‌های بزرگ به جلو ببرد.

به همین دلیل است که شما باید آن‌را هرچه زودتر مد نظر قرار دهید. برنامه‌ریزی مالی یعنی با پول به صورت هوشمندانه برخورد کردن. هرچه زودتر شروع کنید، احتمال بیشتری دارد که جلوتر بروید.

بودجه پایه و مدیریت گردش نقدینگی

برنامه‌ریزی مالی با مدیریت بودجه و گردش نقدینگی آغاز می‌شود. مشاور مالی نگاهی به درآمد شما می‌اندازد و با شما در مورد آنچه که می‌خواهید به آن دست یابید صحبت خواهد کرد. چه صرف ۱۰۰ دلار در هفته برای تفریحات باشد و چه پس‌انداز برای پیش پرداخت خرید خانه.

سپس مشاور مالی و سرمایه گذاری شما به همراه شما یک طرح واقع‌بینانه تهیه می‌نمایدکه تمام هزینه‌های معمول را در بر می‌گیرد و به شما نشان می‌دهد که چطور می‌توانید پول خود را برای رسیدن به اهداف خود، بهتر مدیریت کنید.

سهم کار مشاوران مالی در مورد گردش نقدینگی و بودجه‌بندی، برای همه، بالاخص برای افراد جوانتر و کسانی که درآمد کمتری دارند مهم است. درک اینکه چگونه پول در خانواده شما گردش می‌کند و دانستن اینکه واقعا استطاعت خرید چه چیز را دارید یا ندارید اساس هر برنامه‌ریزی مالی دیگر را برایتان فراهم می‌کند و یادگیری بودجه‌بندی بهتر، به شما کمک می‌کند تا برای آنچه که واقعا نیاز دارید پس‌انداز کنید.

اگر تصمیم جدی گرفته‌اید که به یک تعطیلات خارج از کشور درست و حسابی بروید، اما نمی‌دانید که چگونه به آن دست یابید، مشاور مالی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

مشاورین شما را راهنمایی خواهند کرد تا برنامه‌های عمده خرید یا هزینه‌های زندگی مانند مسکن، آموزش، تعطیلات و خانواده را برنامه‌ریزی کنید و به این آگاهی برسید که به چقدر سرمایه نیاز دارید و چگونه می‌توانید بصورت واقع‌بینانه به آن دست یابید.

وام و بیمه

مشاور مالی و سرمایه گذاری می‌تواند به عنوان کارگزار (فردی که هماهنگ کننده و یا سامان دهنده کالاها و خدمات است) عمل کند تا شما بتوانید وام مسکن یا وام معمولی بگیرید. آنها در بازار وام می‌گردند تا بهترین معامله را برای شما پیدا کنند و تمامی کاغذ‌بازی‌ها را بجای شما انجام خواهند داد.

سازماندهی وام‌ها و بررسی بدهی

در اصل کار مشاور مالی و سرمایه گذاری این‌ است که همه مشکلات و فشارهای روحی ناشی از بدهی را با ساماندهی به وام‌ها کاهش دهند و شما اطمینان حاصل نمائید که تنظیم تسهیلات مالی به گونه‌ای انجام می شود که خانواده شما متحمل فشار اقتصادی نخواهد شد؛ همچنین از جمله خدمات یک کارگزاری خوب بررسی بدهی‌ها نیز می‌باشد.

به علاوه برای سازماندهی وام‌های جدید، مشاور مالی شما می‌تواند بدهی‌های شما را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که آن‌ها تا آنجایی که امکان دارد کم‌بهره هستند. با کمی مشاوره درباره بدهی، می‌توانید هزاران تا ده‌ها هزار دلار در بازپرداخت‌های غیر ضروری یا مالیات صرفه‌جویی کنید.

رسیدگی و سر و سامان دادن به اولین وام مسکن یا بدهی در مورد وام دانشجویی اخذ شده یکی از لذت‌ بخش‌ترین موارد است. این موضوع فضای مورد نیاز را برای شروع پس‌انداز و برنامه‌ریزی برای آینده را فراهم می‌کند.

بیزنس

خدمات کارگزاری بیمه

مشاوران مالی و سرمایه گذاری می‌توانند به عنوان کارگزاران بیمه نیز عمل کنند. هنگامی که شما جوان هستید، به سختی می‌توانید تصور کنید که در آینده به یک بدشانس جدی دچار شوید. اما حوادث، بدون خبر اتفاق می‌افتند. بیمه به صورتی طراحی شده است که از شما را در برابر پیچ و تاب‌های زندگی دفاع کند.

یک مشاور مالی می‌تواند به شما در مورد تمامی ریسک‌های احتمالی درآمد و امنیت مالی کمک کند و گزینه‌های بیمه، از جمله بیمه عمر، بیمه معلولیت کامل دائمی، بیمه آسیب روحی و روانی و حفاظت از درآمد را به شما توضیح دهد.

اگر شما به عنوان یک فرد جوان هیچ چیزی را برای بیمه کردن ندارید، حداقل درآمدتان را بیمه کنید، این بزرگترین دارایی شماست.

خرید سهام و سرمایه گذاری

برای شروع یک سبد سرمایه‌گذاری سهام می‌توانید از مبالغ پایین هم شروع کنید. شما می‌توانید فقط با چند هزار دلار شروع به کار کنید و اگر میل داشته باشید که آن وجوه را برای مدت طولانی سرمایه‌گذاری کنید، بازگشت سرمایه مناسب و معقولی را بدست می‌آورید.

ایجاد یک بسته سرمایه‌گذاری سهام

یک مشاور مالی و سرمایه گذاری می‌تواند با دریافت هزینه‌ای با درصد بسیار کم، یک بسته سرمایه‌گذاری سهام را از طرف شما ایجاد و مدیریت نماید (بهتر است که همیشه سوال کنید هزینه مشاوره چقدر است تا از هر گونه سردرگمی جلوگیری کنید). هنگامی که شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنید، مشاور شما توضیح می‌دهد که در واقع سرمایه‌گذاری چگونه کار می‌کند، چه نوع سرمایه‌گذاری با بودجه شما سازگاری دارد، ریسک‌پذیری شما چقدر است و در ارتباط با شرایط اقتصادی فعلی شما را راهنمایی می‌کند.

بازنشستگی

مشاوران مالی و سرمایه گذاری همچنین می‌توانند به سقف بازنشستگی شما (که از طرف شما در صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری می‌شود) نظر بیاندازند و به شما در مورد چگونگی دریافت مستمری بیشتر هنگام بازنشستگی مشاوره دهند. کنترل صندوق بازنشستگی شما نیز بسیار مهم است.

در چه جای دیگری از زندگیمان به کسی اجازه می‌دهیم که ۵/۹درصد از درآمدمان را بردارد و آنرا در جایی بدون اطلاع ما نگهداری کنند؟ کار مشاوران این‌ است که به شما کمک کنند که دریابید این پول به کجا می‌رود تا شما بتوانید بیشترین استفاده از آن‌را ببرید.

وقتی به این‌ها فکر می‌کنید هر قدر جوانتر باشید، کارهای اقتصادی بیشتری می‌توانید بکنید که تاثیر مثبت داشته و در بلند مدت برایتان بهتر باشند.

برنامه‌ریزی مالی چقدر هزینه دارد؟

اولین جلسه شما با مشاوران مالی و سرمایه گذاری برای معرفی خدمات خود باید رایگان و بدون تعهد باشد. شما می‌توانید وضعیت مالی فعلی خود را توضیح دهید و مشاور توضیح می‌دهد که چگونه می‌تواند به شما کمک کند و هزینه‌های مربوط به آن چقدر خواهند بود.

 شما معمولا می‌توانید به صورت رایگان از طریق بانک خود به خدمات مشاوره مالی دسترسی پیدا کنید و از خدمات مالی (بیمه، وام مسکن و غیره) که بانک شما ارائه می‌دهد استفاده کنید. به طور کلی، مشاوران مالی امور وام مسکن و بیمه را نیز به صورت رایگان انجام می‌دهند، زیرا پس از ثبت نام، .ورسانتی را از موسسه وام‌دهنده یا بیمه دریافت می‌کنند.

 فرقی نمی‌کند که شما به صورت مستقیم با بانک یا با یک مشاور مستقل کار کنید، آن‌ها می‌بایست به شما بگویند که چه پیشنهادات دیگری برای عرضه خدمات خاص به شما ارائه می‌دهند.

اگر تصمیم گرفتید که قدم پیش بگذارید و مشاوره دریافت کنید یا بخواهید برنامه‌ریزی مالی رسمی را برایتان انجام دهند، مشاور مالی شما قرارداد مشاوره ای را تهیه می‌کند که استراتژی دقیق و هزینه‌های مرتبط در آن مشخص شده است.

 هزینه‌های خدمات برنامه‌ریزی مالی بسیار متفاوت هستند و بستگی دارد به اینکه شما برای مشاوره کجا بروید، بنابراین بهتر است که از چند جا سوال کنید. خبر خوب این است که شما می توانید هزینه مشاوره مالی خود را از صندوق مزایای بازنشستگی پرداخت کنید. از مشاور خود در مورد چگونگی این کار سوال کنید.

انتخاب مشاور مناسب برای شما

ابتدا مدارک او را بررسی کنید. شما باید مطمئن شوید که مشاور شما دارای مدرک تحصیلی در کسب و کار یا تجارت است و گواهی مشاوره مالی دارد. نکته دیگر شما باید با مشاور مورد نظرتان احساس راحتی کنید. با آن‌ها صحبت‌های صمیمی زیادی خواهید داشت، چیزهایی که ممکن است نتوانید با نزدیکترین افراد خانواده یا دوستانتان درباره‌اش صحبت کنید.

بنابرین در نهایت فقط باید اخلاقیاتتان به هم بیاید. از افرادی که به آنها اعتماد دارید درخواست کنید که مشاور خود را به شما معرفی کنند. این بهترین راهی است که به شما کمک می‌کند یک مشاور همفکر را که سال‌های متمادی با شما بخوبی کار خواهد کرد پیدا کنید.

مهاجرت به استرالیامهاجرت کاری استرالیاسرمایه گذاری استرالیا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *